Na europskom tržištu još uvijek 80% kupaca bira modele s ručnim mjenjačem, dok je primjerice u SAD-u udio automobila s ručnim mjenjačem mizernih 3,9%. No postotak automobila s automatskim mjenjačem u Europi konstantno raste, a razlog tome nije ugledanje na američke trendove već konstantan razvoj i poboljšavanje svih vrsta automatskih mjenjača

Nekad su uvelike kvarili performanse i pogoršavali potrošnju, dok je pozitivan utjecaj na komfor bio upitan. Danas su automatici u stanju potrošiti manje goriva i pružiti bolje performanse, a potvrda toga je da većina sportskih automobila, posebice onih najbržih i najskupljih, danas koristi automatske mjenjače. Zbog toga smo usporedili četiri najčešće vrste automatskih mjenjača i usporedili ih s ručnim mjenjačima u istim automobilima.

Klasični automatski mjenjač

automatski vs ručni mjenjači

Mazda 3 105 KS Dizel
Performanse 3/5
Potrošnja 2/5
Komfor 5/5
Cijena 2/5
Ukupno 3/5

Klasični automatici su osjetno napredovali od pojave DSG-a, jer su proizvođači morali reagirati i pružiti kakvu-takvu alternativu automaticima s dvostrukom spojkom koji su se pokazali superiornima u gotovo svim poljima. Mazdin 6-brzinski automatik jedan je od najboljih i najnaprednijih klasičnih automatskih mjenjača za motore automobila gradske i kompaktne klase. Pa ipak vidljivi su jasni nedostaci u odnosu na ručni mjenjač. Ubrzanje Mazde s automatikom do 100 km/h iznosi 11,6 sekundi što je 0,6 sekundi sporije nego s ručnim mjenjačem. Manja je i maksimalna brzina (181 naprema 185), a automatik loše rezultate postiže i u pogledu potrošnje. S ručnim mjenjačem auto troši 3,8 l/100 km, a s automatikom 4,4 što je čak 16% više.

U prilog ne govori niti cijena. Kod konkretne Mazde ovaj mjenjač stoji čak 16.000 kuna. Ipak u pogledu komfora modernom klasičnom automatiku mjenjaču nema premca u klasi, izmjene su glatke i neprimjetne. Klasični automatski mjenjači ipak imaju mnogo bolji učinak kod snažnijih i većih automobila, a u kompaktnoj klasi se ne mogu mjeriti s DSG-om. Od istaknutijih proizvođača osim Mazde klasične automatike u kompaktnoj klasi koriste primjerice Opel i Peugeot.

Mjenjač s dvostrukom spojkom (DSG)

automatski vs ručni mjenjači

VW Golf 115 KS Dizel
Performanse 5/5
Potrošnja 5/5
Komfor 4/5
Cijena 2/5
Ukupno 3/5

Od kada se pojavio DSG mjenjač postao je mjerilo vrhunskog automatskog mjenjača, pogotovo u nižim klasama (kompaktna i gradska) u kojima je pokrenuo pravu automatik revoluciju. Naime, u ovim klasama automatski mjenjači su bili prava egzotika, a od pojave DSG-a ima ih sve više i više. DSG je u većini karakteristika nadmoćan klasičnom automatiku što je vidljivo i po podacima našeg primjera aktualnog VW Golfa koji je s DSG mjenjačem nadmoćan modelu s ručnim mjenjačem.Golf s DSG-om i sedam brzina ima identičnu maksimalnu brzinu i ubrzanje kao i model s ručnim mjenjačem (198 km/h, 10,2 sekunde do 100 km/h), a u pogledu potrošnje čak i štedi 5% u odnosu na ručni mjenjač (3,9 naprema 4,1 l/100 km).

Ipak u pogledu komfora DSG nije najidealnije rješenje, pogotovo kada se radi o agresivnijoj vožnji i prebacivanju iz višeg u niži stupanj prijenosa. Trzaji su izraženiji nego kod klasičnog automatika, ne samo zbog toga što DSG-u nedostaje uglađenosti već i zbog toga što mijenja mnogo brže i agresivnije od klasičnog automatika. Ipak, realno gledano radi se o još uvijek vrlo komfornom mjenjaču. U pogledu cijene DSG stoji loše kao i klasični automatici. Na Golfu on stoji gotovo 15.000 kuna. Mjenjače s dvostrukom spojkom u ovim klasama vozila nude brojni proizvođači a ponajbolje imaju Hyundai, Kia i Renault.

Robotizirani mjenjač (Easytronic)

Opel Corsa 90 KS Benzin
Performanse 2/5
Potrošnja 5/5
Komfor 1/5
Cijena 5/5
Ukupno 3/5

Iako je ovo zapravo po konstrukciji više ručni mjenjač nego automatik, radi u potpunosti automatski stoga s pravom spada u našu usporedbu. Radi se zapravo o robotiziranom ručnom mjenjaču kod kojega funkciju uobičajene papučice spojke preuzima elektrohidraulični sklop, koji umjesto vozača upravlja radom spojke i prebacivanjem stupnjeva prijenosa. Ovakvi mjenjači koriste se kod manjih klasa automobila prvenstveno zato što su osjetno kompaktniji, lakši i jeftiniji od klasičnih automatika i DSG-a. No zato ovakvi mjenjači imaju osjetne minuse u odnosu na klasične automatike kada su u pitanju komfor ili performanse. Primjerice Opel Corsa s robotiziranim mjenjačem Easytronic s pet brzina do 100 km/h dolazi za 0,7 sekundi sporije nego verzija s ručnim mjenjačem (13,9 naprema 13,2 sekunde).

U pogledu komfora ovakvi mjenjači su definitivno najlošije rješenje

Maksimalna brzina je identična (175 km/h), dok je kod potrošnje prednost na strani automatika koji troši 4% manje (4,8 litara u odnosu na 5 litara). Trzaji su vrlo izraženi a izmjene traju dosta dugo, a prilikom agresivnije vožnje imate dojam da brzine mijenja neki nevješti vozač početnik. Prilikom umjerenije vožnje ti trzaji su manje izraženi, no još uvijek gori nego kod druge vrste automatika. Prednost ovakvih mjenjača je cijena, primjerice na Corsi on stoji svega 3000 kuna. Ovakvi mjenjači česti su i kod modela Peugeota i Citroena.

Kontinuirani varijabilni mjenjač (CVT)

automatski vs ručni mjenjači

Nissan X-Trail 130 KS Dizel
Performanse 1/5
Potrošnja 3/5
Komfor 3/5
Cijena 2/5
Ukupno 2/5

Najbolju predodžbu kako radi CVT mjenjač dobit ćete ako poslušate skutere. Ovo je zapravo mjenjač s jednom varijabilnom brzinom ili, zapravo, beskonačno mnogo stupnjeva prijenosa što bi u teoriji trebalo biti najbolje rješenje jer se mjenjač može najbolje prilagoditi trenutnim potrebama. No u praksi ovo rijetko funkcionira pa CVT mjenjači uglavnom kradu performanse i nepovoljno utječu na komfor pogotovo prilikom agresivnije vožnje. No, s druge strane konstrukcijski su jednostavniji i provjereno izdržljiviji od drugih tipova mjenjača pa ih uglavnom Japanski proizvođači i dalje preferiraju. Na primjeru Nissana X_Traila CVT se baš i nije proslavio.

Na primjeru Nissana X_Traila CVT se baš i nije proslavio. Performanse su znatno narušene. Maksimalna brzina je u odnosu na ručni mjenjač manja (180 u odnosu na 188 km/h), a ubrzanje osjetno sporije (11,4 sekunde naprema 10,5 sekundi). I u pogledu potrošnje CVT nije neka prednost jer troši 4% više nego kod verzije s ručnim mjenjačem (5,1 naprema 4,9 l/100 km). Ni s cijenom koja je 16.000 kuna viša ne briljira, no najbolji nije ni u pogledu komfora. Iako nema nikakvih trzaja smeta glasan i vrlo neprirodan rad motora, pogotovo pri agresivnijoj vožnji. CVT mjenjače koriste svi Toyota Hibridi ali i Honda. Upravo primjer Civica u kojem CVT radi mnogo bolje i efikasnije pokazuje da i takvi mjenjači mogu biti konkurentni s drugim automaticima, no na Nissanu to nije slučaj.