Chip tuning i mapiranje auta

Vrlo brzo nakon što su elektronika, odnosno računala i čipovi postali sastavni dio automobila pojavila se i jaka chip tuning scena. Povećanje snage pomoću ugradnje novog chipa odmah je preuzelo primat na tuning sceni. Ovakav zahvat mnogo je jednostavniji, sigurniji ili jeftiniji od drugih kompliciranih mehaničkih zahvata na motoru i ispušnom sustavu pomoću kojih se prije povećavala snaga motora. S vremenom je chip tuning scena evoluirala, rijetko kojem novom autu potrebno je uopće mijenjati chip, dovoljno je računalo automobila spojiti na osobno računalo, ubaciti novi upravljački software i način rada automobila bit će promijenjen, dok se kod drugih automobila ugrađuje dodatni procesor, takozvani modul.

chip tuning buba

Pretvoriti vašeg Golfa sa 115 KS u „zvijer“ sa 140 KS za samo nekoliko tisuća kuna zvuči primamljivo, no od kad postoji chip tuning aktualno je i pitanje ima li on zapravo smisla i je li štetan. S jedne strane mnogi ljudi tvrde de se auto nakon zahvata „preporodi“ te bi se zakleli u efikasnost i sigurnost chip tuninga. Drugi su uvjereni da mapiranje auta donosi neefikasan i loš rad motora i, na duge staze, niz kvarova na raznim dijelovima automobila, od samog motora, preko mjenjača do ispušnog sustava. Istina je negdje u sredini. Niti je (kvalitetno napravljen) chip tuning toliko štetan u pogledu kvarenja auta, niti su prednosti koje se dobiju nakon čipiranja automobila toliko izražene i osjetne kao što to žele prikazati oni koji prodaju chip tuning.

chip tuning

Chip tuningom mijenjaju se karakteristike upravljačkih jedinica automobila i pogonski stroj u određenim režimima rada dobiva drugačije mješavine zraka i goriva. Posebno efikasan je na motorima s turbopunjačem kod kojeg se dobivaju najbolji rezultati u pogledu povećanja snage. Koliko će se snaga povećati ovisi o samim modelima automobila i o softwareu odnosno modulima koji se koriste. Teoretski je snagu na nekim automobila moguće povećati i dvostruko no to nije moguće napraviti bez drugih opsežnih mehaničkih promjena na motoru i automobilu i opasnosti od težih kvarova. Tuneri stoga gotovo u pravilu povećavaju snagu za 10 do 30 posto. Osim što se može povećati snaga, chip tuningom se može i smanjiti potrošnja goriva, a to se također naziva ECO tuning.

Sve ovo zvuči odlično, no chip tuning ima i brojne nedostatke, a njih ćete minimizirati (ne i potpuno ukloniti) ako svoj automobil date u ruke provjerenim stručnjacima koji znaju što rade, a ne „majstoru s laptopom“ iz susjedne garaže. Chip tuningom mijenja se način rada motora. Ponekad to vozač neće primijetiti no nerijetko će biti neugodno iznenađen kako njegov automobil snagu razvija neravnomjernije, da mora češće mijenjati brzine i da je automobil zbog toga postao neugodniji za vožnju u svakodnevnim situacijama.

chip tuning golf

Drugi problem koji može doći uz chip tuning (mapiranje auta) je onaj ekološke prirode. Naime, software koji upravlja radom motora vrlo je složen, na njemu su stručnjaci radili mjesecima i godinama, uglavnom da bi se optimizirao rad automobila, proces izgaranja goriva i minimizirale štetne tvari u ispušnim plinovima. Nakon chip tuninga automobil će nerijetko imati povećanu količinu štetnih tvari u ispušnim plinovima. Također nerijetko se chip tuningom povećava i potrošnja automobila što donosi veće troškove za gorivo, ali i veću emisiju CO2.

Treći i najvažniji problem chip tuninga (mapiranje auta) su posljedice koje on ostavlja na trajnost samog motora. Veća snaga i moment znače i veće naprezanje komponenti motora što će vjerojatno utjecati na trajnost samog motora. Ako se radi o tome da će neki čipirani motor umjesto 300 tisuća izdržati 270 tisuća kilometara prije „generalke“ šteta i nije velika. No ako je chip tuning loše izveden i motor umjesto 300 tisuća napravi tek 100 tisuća kuna vlasnik automobila brzo će zažaliti što se upuštao u takve „avanture“. Chip tuning skraćuje i vijek trajanja drugih komponenti automobila. Zbog većeg naprezanja brže se troši spojka, mjenjač je više opterećen, brže se troše homokinetički pogonski zglobovi. Nerijetko dolazi i do kvara filtera čestica ili njegovog češćeg začepljivanja jer čipirani motor (posebice dizelski) nerijetko proizvodi više čađe. Pati i katalizator, drugi dijelovi ispuha (zbog povećane temperature). Na loše napravljen chip tuning posebno su osjetljivi skupi i sofisticirani injektori goriva, a prije će se pokvariti i turbopunjač. Također motor je i više osjetljiv na lošiju kvalitetu goriva.

Ukratko, dobro obavljen chip tuning (mapiranje auta) osjetno će povećati zadovoljstvo vlasnika automobila u vožnji no može dovesti do kasnijih problema. Loše odrađen chip tuning požalit ćete vrlo brzo nakon zahvata. Zato se, ako ste se odlučili na ovaj zahvat obratite pravim stručnjacima. Također po zakonu ste obavezni svaku veliku promjenu na i u automobilu prijaviti i atestirati. Bez atesta čipirani je auto tehnički gledano – tehnički neispravan. Ipak, rijetko tko se odlučuje na atestiranje jer se na klasičnom tehničkom pregledu promjene nastale chip tuningom ne mogu utvrditi. I ne zaboravite, svaka intervencija u sklop motora pa tako i njegovo računalo kod svakog će vam proizvođača poništiti tvorničko jamstvo, stoga nemojte nikada čipirati auto koji je još pod jamstvom.