Automobili stalno napreduju. Prije dvadesetak godina klima uređaj je bio luksuz, dodirni zasloni počeli su se koristiti tek prije desetak godina, a da će auto sam kočiti u opasnosti ne tako davno nismo mogli niti zamisliti. Danas gotovo svi novi automobili imaju ove, ali i mnoge druge funkcije. Što nam donosi budućnost već se sada nazire. U nastavku vam donosimo najvažnije tehnologije koje će obilježiti i potpuno promijeniti automobile u našoj bliskoj budućnosti.

Povezani automobili ili takozvani Internet automobila

U budućnosti će svi automobili biti međusobno povezani slično kao što se mi danas međusobno povezujemo računalima ili mobilnom telefonima. Razlika je u tome što će automobili biti povezani i komunicirati stalno što bi trebalo biti najveće koristi kada je sigurnost prometa u pitanju. Neke naznake proboja ove tehnologije već su tu. Volkswagen je tako s Golfom osme generacije uveo tehnologiju Car2X. Svi Golfovi međusobno komuniciraju i upozoravaju se na opasnosti u prometu. Zaustavi li se tako na primjer neki Golf na autocesti zbog kvara, zastoja ili nekog drugog razloga, nadolazeći Golf svog vozača upozorava o zaustavljenom vozilu i potencijalnoj opasnosti na autocesti.

Povezanost s mobilnim telefonom

Ovu tehnologiju nudi sve više proizvođača. Pomoću telefona možete provjeriti status automobila, biti upozoreni ako netko u njega provali, zaključati vozilo na daljinu, a kod nekih automobila (uglavnom električnih i plug-in hibrida) čak i uključiti grijanje. Uslugu povezanosti s mobilnim telefonom nudi primjerice Mercedes, Tesla, Toyota, Lexus, Opel… U budućnosti se predviđa još šira primjena ove tehnologije, pa i upravljanje vozilom na daljinu, to jest njegovo pozivanje s parkirališta. Tesla je u SAD-u već pokrenula takav sustav, no on je još u probnoj fazi i ne radi bez greška.

nove-tehnologije-u-autima-povezanost-s-mobitelima

Elektrifikacija

Električni automobili su već duže među nama no kroz nekoliko desetljeća klasični automobili s pogonom na benzin i dizel potpuno će nestati iz ponude. Na električnu budućnost moramo se navikavati već sada, a ako ne dođe do velikog proboja u tehnologijama ili većeg napretka električnih automobila na vodik (gorive ćelije) morat ćemo i potpuno mijenjati filozofiju kako koristimo auto i putujemo s njime jer punjenje baterija zahtijeva mnogo više vremena nego točenje benzina, a cijena električnih automobila je osjetno veća. Činjenica je da bez električnih automobila nećemo uspjeti provesti energetsku tranziciju i zaustaviti opasne klimatske promjene. Električne automobile danas nude gotovo svi proizvođači.

Autonomna vožnja

Prije nekoliko godina bili smo uvjereni da će automobili koji nas voze potpuno samostalno stići vrlo brzo. Optimizam o tome je danas dosta splasnuo, a razvoj se znatno usporio jer su proizvođači shvatili da je potpuno autonomna vožnja mnogo teže rješivi problem nego što se to ranije mislilo. Zbog toga u zadnje vrijeme stiže sve manje najava potpuno autonomnih vozila. Ipak, auti iz godine u godinu sve više radnji mogu obavljati samostalno i ne sumnjamo da će razvojem digitalnih tehnologija i potpuno samostalna vožnja kroz nekoliko desetljeća postati standardni dio opreme većine automobila na svijetu. Najdalje je u tom pogledu otišla Tesla, no i njihovi sustavi su još uvijek daleko od potpuno autonomne vožnje. Za sada nisu dosegli ni treću od pet razina autonomne vožnje. Tek peta razina podrazumijeva auto koji je sposoban samostalno voziti u svim uvjetima.

nove-tehnologije-u-autima-povezanost-autonomna-voznja

Umjetna inteligencija

Umjetna inteligencija u automobilima je jedan od preduvjeta za potpuno autonomnu vožnju, ali donosi i mnoge druge prednosti. Neke naznake takve tehnologije već su vidljive u nekim modelima. Tako su sustavi glasovnog upravljanja koje koristi Mercedes, Opel, Lexus i neke druge marke sposobni učiti od vozača i prilagođavati se njegovim navikama kao što to čine i pametni telefoni. Također u nekim automobilima ugrađeni su sustavi za prepoznavanje umora vozača bazirani na umjetnoj inteligenciji.

Proširena stvarnost

Sustavi proširene stvarnosti (Augmented reality) također igraju veliku ulogu u tranziciji prema autonomnoj vožnji no veći danas pružaju veliku pomoć nekim vozačima u određenim naprednijim modelima automobila. Sustavi proširene stvarnosti kombinirani s centralnim zaslonima u automobilima osjetno pomažu pri korištenju navigacije kombinirajući sliku kamere automobila i digitalne upute (strelice, usmjerivače) što olakšava snalaženje. Slično proširena stvarnost funkcionira i u kombinaciji s HUD zaslonom, no tu se ne koristi slika kamere već se digitalni smjerokazi projiciraju na sam vjetrobran. To je samo dio primjera kako je moguće koristiti proširenu stvarnost u automobilima. Sustave proširene stvarnosti već sada koristi Mercedes u većini modela i Volkswagen u svojim I.D. modelima.

nove-tehnologije-u-autima-povezanost-augmented-reality

Sigurnosne tehnologije

U moru novih sigurnosnih tehnologija izdvojili smo najsvježiju, zanimljivi sustav koji pomoću kamera prati okolicu automobila i vozaču ne dozvoljava da odmah otvori svoja vrata nadolazi li pokraj njega vozilo ili biciklist. Nesreće s otvaranjem vrata zvuče prilično egzotično no vrlo su česte, a za bicikliste i motocikliste mogu biti i kobne. Kod nekih modela vozača se upozorava signalom, a kod nekih nije fizički moguće otvoriti vrata. Na primjer kod Audija A8, potrebno je u tom slučaju dva puta povući kvaku kako bi se vrata zaista otvorila. Tehnologiju između ostalih nudi i Mercedes te Lexus.

Tipka umjesto kvake

Klasičnu kvaku na vratima automobila kod nekih modela zamjenjuje elektronska, najčešće u obliku tipke. Nismo sigurni da će ovaj trend prevladati jer ovakav sustav nije previše komforniji od klasične kvake, a više je podložan kvarovima te ne radi ako se akumulator isprazni. Električni Fiat 500, Teslini modeli i Lexus NX neki su od rijetkih modela koji su kvaku zamijenili tipkom.

Digitalni retrovizori

Još uvijek su prava egzotika. Prednost digitalnih retrovizora (kamera) je njihov oblik i manja površina što poboljšava aerodinamiku i smanjuje buku od vjetra. Minus je da prikaz slike ovakvih retrovizora na zaslonima nikad ne može biti kvalitetan kao prava „živa“ refleksija u zrcalu. Također je potrebno se neko vrijeme navikavati na pozicije digitalnih retrovizora jer pogled ispočetka uvijek ide u smjeru gdje su inače pravi klasični retrovizori. Ovu tehnologiju koristi Audi na električnom e-tronu i Honda na svojem električnom modelu e.