Tržište rabljenih automobila u Hrvatskoj vrlo je jako. Logično, jer mnogi građani Hrvatske nemaju dovoljno novca da bi si priuštili novi automobil. Rabljeni automobili su jeftiniji i nerijetko mnogo isplativiji od novih no kriju i mnoge zamke. Često ne možete biti 100 posto sigurni da kupujete auto u stanju kakvim ga predstavlja prodavač. Rabljeni automobili mogu biti dobri, no često se mogu samo činiti dobrima na prvi pogled dok se iza ušminkane karoserije kriju ‘mračne tajne“ koje automobil čine mnogo manje vrijednim nego što ste za njega platili. U nastavku donosimo pet najvećih zamki u koje možete upasti kad kupujete ili prodajete rabljeni automobil i kako se zaštititi.

1. Auto je bio u ozbiljnom sudaru

Naravno da će se kupcu na prvi pogled najviše svidjeti najsjajniji automobil, bez i jedne ogrebotine, na prvi pogled savršeno uščuvan. No kada kupujete rabljeni automobil koji nema baš niti jednu ogrebotinu na sebi, budite posebno oprezni. Svaki automobil koji sudjeluje u prometu prije će ili kasnije pokupiti neku malu ogrebotinu ili drugo oštećenje na svom limu. Ako je auto star desetak godina i iza sebe ima 200.000 kilometara te se sjaji kao nov to je najčešće znak da je nanovo lakiran. To je možda napravljeno zato što se vlasnik brinuo za njega, no nekad je svježa boja znak da se nešto želi prekriti. Kod jako starih automobila to je najčešće stanje lima (hrđa) ili lakiranje nakon popravka poslije nesreće.

Ako su automobili bili u lakšim  nesrećama gdje je stradao samo lim, vama se kao vlasniku ne bi trebali javljati novi problemi kao posljedica toga. Međutim, ako su nesreće bile teške a šteta velika, auto bi u budućnosti mogao imati i drugih velikih problema. Ako ste laik teško ćete raspoznati je li auto ikada bio u ozbiljnoj ili pak lakšoj nesreći pa je zato najbolje da ga prije kupnje pregleda stručni mehaničar.

Da je auto sudjelovao u sudaru relativno lako možete prepoznati i po drugim detaljima, poput malih razlika u nijansama i sjaju nove i stare boje, novim svjetlima, novim plastičnim dijelovima karoserije (zaštitne letvice, odbojnici) itd. Također, postoji i uređaj za mjerenje debljine laka na vozilu. Ove, ne previše skupe spravice jasno otkrivaju je li automobil bio naknadno lakiran ili ne, ali još važnije, na kojim mjestima ima kita koji sugerira da je auto popravljan.

prevare s rabljenim autima - ispitivac boje

Ispitivač debljine boje otkrit će je li limarija auta bila popravljana što može sugerirati da je auto sudjelovao u prometnoj nesreći

2. Nedostaju zračni jastuci

Ovo je prilično rijedak, ali opasan problem kod automobila koji su bili u sudaru. Naime, zamjena zračnih jastuka nerijetko je čak i skuplja od popravaka na limu pa ih prevaranti ponekad ne ugrade prilikom popravka. Umjesto toga oni programiraju računalo vozila da ne pokazuje grešku na instrumentima tako da kupac ne može znati da njegov novi rabljeni automobil nema jedan od najvažnijih sigurnosnih sustava. Kupac takvog rabljenog vozila nije samo prevaren nego je i njegov život potencijalno u opasnosti jer neće biti potpuno zaštićen prilikom sudara koji bi mu se mogao dogoditi.

Prilikom kupnje rabljenog vozila nije se moguće vlastitim očima uvjeriti da automobil u volanu i drugim armaturama ima ili nema zračne jastuke bez rastavljanja samog automobila. No i tu ima pomoći. Ako lampica za zračni jastuk svijetli, odmah možete postati sumnjivi. Ako ne svijetli, stručni mehaničar može putem dijagnostike automobila provjeriti jesu li zračni jastuci na svojim mjestima i ispravni.

prevare s rabljenim autima - zracni jastuci

3. Skidanje kilometraže

Skidanje kilometraže je najstarija i najisplativija prevara prilikom prodaje rabljenih automobila. Kod modernih automobila skidanje kilometara je prilično lako imate li odgovarajuću opremu i programe. Potrebno se samo spojiti na određeno računalo automobila i upisati željenu brojku putem prijenosnog računala ili drugog specijalnog uređaja.

Nimalo ohrabrujući nije niti podatak do kojeg je prije nekoliko godina svojim istraživanjem došao njemački ADAC. Naime, oni su ustvrdili da je svakom trećem rabljenom automobilu koji se prodaje u Njemačkoj skinuta kilometraža. Kad su u pitanju vozila namijenjena za izvoz iz Njemačke to je još gore. Svakom drugom automobilu skinuti su kilometri.

Skidanje kilometara je od prije nekoliko godina u Hrvatskoj kažnjivo djelo i nekoliko prevaranata već je kažnjeno uvjetnim kaznama zatvora no sigurni smo da još uvijek ima vrlo mnogo prodavatelja koji će i dalje pokušavati prevariti kupce skidanjem kilometara.

Pravo stanje kilometraže nemoguće je utvrditi sa stopostotnom sigurnošću. Ipak postoje trikovi koji vam mogu malo pomoći oko otkrivanja prevaranata.

Uvid u stanje kilometraže možete dobiti u nekim stanicama za tehnički pregled vozila koje vam mogu dati potvrdu o stanju brojača kilometara na redovnim tehničkim pregledima. To naravno ne pomaže u slučaju da je vlasnik skidao kilometre prije svakog tehničkog pregleda, no tako nešto je jako rijetko. Također, stanice za tehnički pregled vam ne mogu pomoći ako je vozilo iz uvoza.

Dobar pokazatelj je servisna knjižica vozila. Njih je također moguće krivotvoriti i poznati su slučajevi kada su prodavatelji to činili, no i to je također dosta rijetko. Sve više marki uvodi i digitalne servisne knjižice te omogućuje uvid u njih potencijalnim kupcima rabljenih vozila.

Najbolji i najpouzdaniji pokazatelj stvarne kilometraže je stanje automobila. Ako su sjedala, upravljač, ručica mjenjača, pedale i pojedine tipke jako istrošeni jasno je da auto nema 100.000 već mnogo više kilometara. I ovdje vam može pomoći iskusni i pouzdani mehaničar koji će lako prepoznati sumnjive znakove.

prevare s rabljenim autima - skidanje kilometara

4. Jamstvo koje to nije

Mnogi prodavatelji rabljenih automobila danas tvrde kako nude jamstvo, najčešće šest mjeseci do godine dana na određene komponente automobila. No kada dođe do kupnje, kupac nerijetko ne dobiva nikakvu potvrdu o jamstvu već samo usmeno obećanje da će popraviti kvar ako do njega dođe. Ako prodavatelj nudi jamstvo inzistirajte da ono bude jasno spomenuto u ugovoru.

prevare s rabljenim autima - jamstvo

5. Posrednici prevaranti

Među prodavateljima ali i kupcima automobila kriju se i ozbiljni prevaranti koji često traže načine kako ‘nasamariti’ svoje žrtve.

Jedan od načina kako to čine je prevara s posrednikom za prodaju automobila. Neki ljudi nemaju volje sami prodavati svoj automobil ili to neko vrijeme ne uspijevaju pa se okreću posrednicima koji obećavaju da će za malu proviziju to obaviti za njih. Među tim posrednicima ima i ljudi čiji plan nije uzeti samo proviziju, već čitav iznos. Njihov način rada je sljedeći: prvo vas uvjere da imaju sigurnog kupca za vaš automobil i traže da im ustupite auto kako bi ga stranka vidjela. Nakon toga lažiraju vaš potpis na kupoprodajnom ugovoru, prepišu auto na sebe i odmah ga prodaju dalje. Nakon toga, umjesto da vam isplate vaš novac, odbijaju se javljati na telefone, promijene broj telefona ili pak isplaćuju manje svote tvrdeći da će ostatak isplatiti uskoro. I u slučaju da otkrije gdje je njegov auto, prevareni prodavatelj automobila pred sobom ima tešku pravnu bitku kako bi vratio svoj automobil ili novac.

Druga vrsta prevaranata su posrednici pri kupnji, a oni ciljaju posebno naivne kupce automobila. Njima je cilj uvjeriti vas da će vam traženi auto naći (ili da su ga već našli) za mnogo manji novac od očekivanog, a kako bi vam ga dostavili traže predujam ili čitav iznos za kupnju unaprijed. Nakon što im povjerite svoj novac nikad ih više nećete vidjeti, kao ni vaš nesuđeni ‘povoljni’ rabljeni auto.

prevare s rabljenim autima - posrednici

 

Za kupnju i prodaju rabljenog vozila, obratite se provjerenim kompanijama