Automobilska industrija sve više „gura“ električne aute. Glavni problemi električnih auta su cijena i doseg, no električne aute neki izbjegavaju i zbog straha, konkretno od požara i straha od strujnog udara. No, kolika je realna opasnost da se električni auto zapali? Pročitajte u nastavku!

Požari električnih automobila vijesti su koje se brzo poput munje šire internetom. Na prvi pogled izgleda da ih ima mnogo, no to zapravo nije istina. Spontana zapaljenja baterija su vrlo rijetka, a  neke studije izglede za to procjenjuju na 1 prema 12 milijuna. Mnogo su veće šanse da se električni auto zapali nakon sudara kad je baterija oštećena. No za tako nešto sudar mora biti vrlo jak jer su baterije dobro zaštićene i smještene dalje do zona deformacije auta. Pri takvom sudaru električni auto može se zapaliti, no još lakše će se zapaliti auto na benzin. Također, baterija se može zapaliti zbog greške u softwareu, no i benzinski auti mogu se zapaliti zbog loše elektronike ili drugog kvara/nedostatka. Za Hrvatsku ne postoje statistike no na primjer u SAD-u, gdje je na cestama oko 285 milijuna automobila, tijekom 2018. se zapalilo više od 180.000 automobila. Dakle na 1.532 automobila na cesti zapalio se jedan. Za električne automobile takvu statistiku još nemamo, no sigurno je da se zapale rjeđe, prvenstveno i zbog toga što se uglavnom radi o novim i dobro održavanim automobilima.

Zašto se baterije uopće zapale?

Kako i zašto se baterije uopće zapale? Baterije električnog automobila sastoje se od stotina, nerijetko i tisuća malih baterijskih ćelija koje su smještene u baterijski paket ili više paketa. Ošteti li se samo jedna ćelija, ona se može zapaliti i tako lančanom reakcijom oštetiti i zapaliti druge oko sebe. Kao što smo već spomenuli, baterija se može zapaliti zbog oštećenja. To je najčešći razlog požara električnih automobila. Kao drugi najčešći razlog tu je loš ili neispravan software zbog kojeg može doći do prejakog punjenja baterije, previsokog napona u bateriji ili pak preniskog napona, pregrijavanja baterije itd. Do zapaljivanja modernih litij-ionskih baterija također može doći ako se prilikom njihove izrade potkrala neka veća greška no takvi su požari iznimno rijetki, odnosno izgledi za njih su ranije spomenutih 1:12 milijuna.

kolika je stvarna opasnost od zapaljenja baterije elektricnog auta

Kojim sredstvima gasiti požar na električnom automobilu?

Dođe li do požara na električnom vozilu, odmah napustite vozilo, bez čekanja te kontaktirajte hitne službe naglašavajući pritom da se radi o električnom vozilu. Ukoliko krenete u samostalno gašenje požara, smijete upotrebljavati samo sredstva za gašenje ABC ili BC koja su dopuštena za upotrebu u električnim požarima. Ni u kojem slučaju ne upotrebljavajte vodu niti druga sredstva za gašenje požara. Kod modernih električnih automobila i vatrogasci bi trebali biti prilično sigurni, jer kad se dogodi teži sudar, automobil će automatski isključiti struju u čitavom vozilu.

Koliko je čest strujni udar kod električnih automobila?

Strah od strujnog udara može biti opravdan no da bi do toga došlo, osoba mora biti vrlo neodgovorna ili neoprezna. Električni auti za pogon koriste struju koja je vrlo visokog napona, najčešće od 400 do 800 V. Takva struja lako može ozlijediti ili ubiti, no u električnim autima tako se nešto sigurno neće dogoditi ako niste dirali instalacije. Auti su savršeno zaštićeni i do strujnog udara neće doći ni kad je auto oštećen, ni kad završi u vodi. Takvi strahovi su neopravdani.

No s druge strane, petljanje po električnim instalacijama može biti vrlo opasno. Zbog toga su kod svih električnih auta, ali i hibrida svi visokonaponski vodovi i drugi dijelovi koji mogu biti opasni označeni narančastom bojom. Pravilo je jasno, ni vlasnik ni jedna druga osoba koja nije specijalizirana za popravak električnog auta ne smije dirati ništa narančasto. Dakle, kod električnih automobila nikako u obzir ne dolazi nestručno servisiranje pogonskog sustava u susjedovoj garaži ili druge „uradi sam“ varijante popravka. Svi drugi dijelovi auta nisu opasni i mogu se bez opasnosti popravljati, održavati itd.

[VEZANO] Popis punionica za električne automobile

Proizvođači automobila intenzivno rade na tome da smanje sve moguće rizike koje električni automobili predstavljaju, no koliko god se trudili rizika će uvijek biti. Električni automobili uvijek će kriti neke opasnosti, kao što to desetljećima kriju i benzinski i dizelski i auti koji voze na plin, no opasnost električnih automobila naspram konvencionalnih automobila nikako nije veća.