Vozači na svim benzinskim postajama imaju na izbor regularno ili takozvano premium gorivo. Ono što svi znaju je da su ova potonja skuplja od 10 do 40 centi te da u nazivu imaju dodano plus, premium, power ili nešto slično. No isplati li se zaista plaćati više? U nastavku prenosimo ADAC-ovo istraživanje.

Koje su, ako ih uopće ima, prednosti premium goriva?

Službeno pojašnjenje proizvođača goriva zašto postoje premium goriva je da ona motoru automobila donose brojne prednosti, od čišćeg ispuha i boljeg rada pa sve do manje potrošnje. Do srži istine pokušao je doći njemački ADAC – najveći europski auto klub i autoritet na ovom području. Oni za početak navode da je učinak aditiva koji se dodaju u premium goriva izuzetno teško provjeriti i da je u stvarnosti on vjerojatno prilično malen. To je inače i glavna stavka po kojoj se premium goriva razlikuju od klasičnih. No i klasična goriva uglavnom imaju aditive. Inače, aditivi sprečavaju stvaranje naslaga na kanalima za dovod goriva i na brizgalicama, smanjuju pjenjenje goriva i zadržavaju viskozitet te ostala mehanička svojstva goriva.

Dizelska “premium” goriva često se reklamiraju kao bolja zbog većeg cetanskog broja, a koji ima slično značenje kao oktanski broj kod benzina, a što znači da će motor raditi mirnije. Točnije, što je cetanski broj veći, to je manje kašnjenje paljenja dizelskog goriva nakon ubrizgavanja te motor bolje vuče i manje troši. No, ADAC kaže da će to primijetiti samo rijetki, vrlo osjetljivi vozači.

Aditivi za gorivo – pomažu li zaista i koliko?

Jesu li premium goriva prikladnija za niske temperature?

Iz njemačkog autokluba ne slažu se niti s tvrdnjom nekih proizvođača da su njihova “premium” goriva prikladnija za niske temperature. Ističu kako stvarna učinkovitost tih goriva tijekom vožnje po hladnoći može značajno odstupati od podataka dobivenih na ispitivanjima, a sve ovisi i o modelu automobila. Kod oktanskog broja je isto pravilo, odnosno što je veći oktanski broj, to je gorivo kvalitetnije i samim time bolje za motor.

Još jedna činjenica koja ide u prilog jeftinijoj varijanti je da su minimalni zahtjevi za kvalitetu goriva regulirani zakonima ili propisima u EU te moraju zadovoljavati standarde kako bi se prodavala. U Europi, pa tako i u Hrvatskoj, goriva moraju zadovoljavati norme DIN EN 228 za benzin i DIN EN 590 za dizelsko gorivo. Proizvođači vozila dizajniraju svoje automobile da koriste takva goriva.

Goriva za automobile – sve što trebate znati!

Zaključak

Iako “premium goriva” ne štete i dobra su za motor, ona nisu neophodna, navodi ADAC. Njihov pozitivan učinak teško je provjeriti, no svakako neće biti štete. Ono na što treba obratiti pozornost je da u nekim slučajevima modeli automobila zahtijevaju gorivo većeg oktanskog broja od 95 i za njih korištenje manjeg broja nije dobro.