U doba korona krize logično bi bilo zaključiti da proizvođači automobila muku muče sa smanjenom potražnjom. No, trenutna realnost je drugačija – automobilsku industriju trenutno najviše muči to što ne mogu zadovoljiti potražnju, ali ne zato što je ta potražnja naglo skočila, već zato što ne mogu nabaviti dovoljno elektroničkih sklopova, poluvodiča odnosno čipova nužnih za proizvodnju vozila.

Moderni automobili danas imaju mnogo čipova i druge elektronike koju ne proizvode sami proizvođači automobila, već je kupuju od velikih proizvođača poput Renesas-a, NXP-a, Infineona… Za električna i elektrificirana vozila čeka se kraće, a i razni zeleni poticaji EU učinili su nabavku električnih vozila dostupnijim i lakšim!

Nestasica cipova u autoindustriji

Zašto je došlo do nestašice na tržištu?

Do poremećaja na tržištu poluvodiča i elektronskih sklopova došlo je početkom ove godine i unatoč tome što se smatralo da će se situacija stabilizirati u drugoj polovici godine ona je sve gora i gora. Zašto je do toga došlo?

Zbog globalne pandemije odnosno korona krize dogodio se veliki pad u potražnji. Prošle godine proizvedeno je oko devet posto manje automobila pa se i industrija čipova tome morala prilagoditi. Ove godine došlo je do velikog skoka proizvodnje automobila (pretpostavlja se da će rast do kraja godine iznositi 7%), a industrija čipova pogođena novim valom zaraze i lockdown-om u Aziji to nije uspjela popratiti.

[PRILIKA] Propustili ste poticaje za električne automobile? Bez brige, ova Audi akcija je fenomenalna!

Čipovi se osim u autima nalaze i u ovim elektroničkim napravama

Osim korone, problem je sve veća potražnja za čipovima i elektroničkim sklopovima. Oni se danas  nalaze praktički svugdje. U mobitelima, računalima, monitorima, televizorima, igraćim konzolama, satovima, hladnjacima, mikserima, vagama pa čak i u žaruljama, a zbog epidemije korona virusa, tržište potrošačke elektronike u posljednje je dvije godine naglo naraslo.

U autu ima čipova vrijednosti 500 eura!

Također i sami automobili trebaju više čipova zbog novih opcija koje nude. Samo od 2017. do danas količina čipova u prosječnom automobilu narasla je za oko 30%. Oni upravljaju radom motora, mjenjača, ovjesa, klimatizacije, multimedije… U jedan prosječan automobil danas su tako ugrađeni čipovi vrijednosti od oko 500 eura. Predviđa se da će industrija čipova automobilskoj industriji ove godine isporučiti čipove vrijednosti oko 45 milijardi eura!

[PRILIKA] Posebna akcija za Volkswagen ID.3 električna vozila!

Rokovi isporuke sve su duži, i zato su rabljeni auti sve traženiji

Prije samo dvije godine, na isporuke čipova za automobilsku industriju čekalo se od dva tjedna do mjesec dana, a danas su rokovi isporuke i do 300 dana. Bez čipova i elektroničkih sklopova nema niti automobila, a to najbolje na svojim leđima osjećaju prodavači i kupci. Osim osjetnog rasta cijena rabljenih automobila zbog nedostatka novih, „podivljali“ su i rokovi isporuka. Zastupnici i trgovci automobila u Hrvatskoj nerado za medije govore o konkretnim rokovima isporuke, no kod većine njih rokovi za isporuku automobila porasli su za tri do šest mjeseci što znači da se za neke automobile mora čekati i godinu dana.

Na Škodu Octaviju se čeka i do 400 dana

Iz više izvora trgovaca i uvoznika automobila doznajemo da se u ovome trenutku za narudžbu nove Škode Octavije čeka oko 400 dana, na neke modela Volkswagena 300, a Audija 200 dana. Iz drugih izvora saznajemo da se na neke modele Forda čeka također 200 i više dana, a podjednako treba čekati i za najtraženije modele Renaulta i Dacie.

[PRILIKA] Potpuno električni Škoda Enyaq je na akciji i na lageru. Kliknite i saznajte kako do njega!

Za koje aute ipak ne trebate čekati?

Svi ovi rokovi čekanja ne vrijede za modele koje prodavatelj već ima na zalihi i za one koje je ranije naručio, ali oni koji žele naručiti auto koji su sami konfigurirali morat će čekati u prosjeku tri do šest mjeseci duže nego što bi to bilo uobičajeno. Naravno da na hrvatskom tržištu ima mnogo modela koje možete dobiti odmah ili za 30 dana, no u pravilu su to modeli koji su ranije naručeni i sada stoje na zalihama u Hrvatskoj ili na nekom centralnom skladištu. No i te zalihe se brzo troše, a kraj krize s čipovima i elektronskim sklopivima te poluvodičima se uskoro ne nazire. Optimistične prognoze govore da bi do kraja 2021. problem mogao biti riješen, no mnogo je više onih koji smatraju da će se sve morati rješavati postepeno tijekom iduće godine, pa možda i dulje.

Nestasica cipova u autoindustriji

Tko još muku muči s čipovima osim autoindustrije?

Probleme s isporukom čipova nema samo svjetska industrija automobila. Proizvođači računala i mobilnih uređaja i tableta također su na mukama zbog ogromne potražnje koja je posljedica ubrzane digitalizacije i rada od kuće. Proizvođači bijele tehnike također su morali smanjiti proizvodnju, pa na tržištu vlada nestašica hladnjaka, perilica za rublje te ostalih kućanskih aparata… Ukratko, sve što ima čipove danas je roba koja nedostaje…

Predviđa se da će se zbog nestašice čipova ove godine globalno proizvesti čak 4 milijuna automobila manje nego bi to bilo moguće u normalnim uvjetima. Ogroman je to gubitak za proizvođače koji su prisiljeni privremeno zatvarati tvornice, slati radnike na produljeni godišnji odmor ili rad ograničiti na samo jednu smjenu. Zbog svega toga događa se i osjetan rast cijena automobila, a to će na kraju najviše pogoditi same kupce.

[PRILIKA] Posebna akcija na model ID.4 Pure Performance!