Razne vrste hibridnih vozila su trenutno aktualne na tržištu, a kroz desetak godina, možda i prije, realno je za očekivati da će elektrificirani biti svi novi automobili na tržištu.
Utvrdili smo da se na struju najjeftinije vozi, no gdje početi? Pored električnih vozila (EV), postoje i dvije vrste električno potpomognutih vozila: samopunjivi hibridi i plug-in hibridi (PHEV ili Plug-in Hibridno električno vozilo).
Potpuno električni automobili
Potpuno električni automobili (EV) za svoj pogon koriste samo električnu struju. Imaju velike baterije kapaciteta uglavnom 30 do 100 kWh.
PREDNOSTI
Ovakvi automobili uglavnom imaju odlične performanse, neočekivano dobro ubrzavaju, izuzetno su tihi u radu i što je najvažnije, njihova vožnja je vrlo jeftina, pa čak može biti i potpuno besplatna. Naime, u Hrvatskoj još uvijek mnoge punionice nude potpuno besplatno punjenje automobila.
NEDOSTATCI
Doseg električnih automobila još uvijek je prilično malen. Uz umjerenu gradsku vožnju ili laganu vožnju otvorenim cestama najbolji od njih prevalit će 400 do 500 kilometara no čim jače stisnete gas doseg rapidno pada. To je posebno izraženo na autocesti. Rijetko koji električni auto može pri stalnoj brzini od 120, 130 km/h prevaliti više od 300 kilometara. Kad tome dodamo činjenicu da se i na najbržim punionicama većina auta mora puniti duže od sat vremena električni auti ispadaju krajnje nepraktični na dužim putovanjima. Situacija je još gora kod jeftinijih auta s manjom baterijom koji i uz nježnu u vožnju u gradu mogu prevaliti 200 do 300 kilometara, a na autocesti i manje od 150. Najgore je tijekom zime gdje se na temperaturama oko nule i manjima od nule zbog karakteristika baterija doseg realno smanjuje za još 25 do 50 posto. Najvažniji minus električnih auta je njihova cijena. Zbog nje se i uz potpuno besplatnu vožnju većini vozača električni auti isplate tek nakon pet, deset godina, a nekima i nikada.
ZAKLJUČAK
Električni auti idealni su za one koji redovito putuju na posao u udaljenija mjesta (50 do 100 kilometara) i imaju besplatnu punionicu u blizini doma i posla. U tim slučajevima ostvarit će velike uštede i auto će im se vrlo brzo isplatiti vrlo brzo. Dobri su i za one koji većinom voze mnogo po gradu i rijetko putuju. Kao drugi auto u obitelji koji će raditi malo kilometara električni auto je praktično neisplativ jer se tako teško može uštedjeti razlika u cijeni u odnosu na benzinski auto. Za one koji puno putuju električni auto može biti isplativ, no tada se moraju pripremiti za potpuno novu filozofiju putovanja koja uključuje duga zaustavljanja i osjetno duže trajanje puta. Također, većina brzih punionica na autocestama se naplaćuje i to prilično skupo tako da vožnja na struju na kraju ne mora uopće ispasti jeftinija od one na benzin.
Tu bismo istaknuli VW ID.3 koji je idealan mali gradski auto za sve ekološki osvještene vozače.
Plug-in hibridni automobili
Plug in hibridni automobili (PHEV) za svoj pogon mogu koristiti električnu struju i benzin, a kod rjeđih modela je to kombinacija električne struje i dizelskog goriva. Ovakve auto također je moguće puniti strujom na punionici ili kod kuće, no njihove baterije su mnogo manjeg kapaciteta, uglavnom 10 do 15 kWh.
PLUS
Plug-in hibridi, odnosno priključna električna vozila, idealna su za one koji se voze najčešće na kratkim relacijama jer tako većinu vremena mogu imati koristi od rada na struju. Vozila ovog tipa uglavnom mogu voziti na struju samo između 30 i 50 km, tako da je u biti savršen za uštedu u gradskim gužvama ili na kratkim putovanjima.
MINUS
Mane su mu što ćete morati izdvojiti vrijeme za punjenje, te planirati unaprijed gdje se tijekom vožnje možete napuniti kako biste najbolje iskoristili prednosti električnog načina vožnje, obzirom na to da mu je domet ograničen. Također, dodatna težina velike baterije može utjecati na potrošnju goriva ako puno koristite benzinski motor.
ZAKLJUČAK
Vozite li se duže, bateriju ćete morati dopuniti na stanici za punjenje, no dobra vijest je da ako se baterija isprazni, benzinski motor će automatski preuzeti kontrolu kako biste mogli nastaviti vožnju. Naime, ova vozila imaju elektromotor i motor s unutarnjim izgaranjem. Prednosti su mu i što su obično jeftiniji od električnog vozila te štedljiviji od samopunjivih hibrida (ali i skuplji od samopunjivih hibrida).
Klasični hibridi
Klasični hibridi također spadaju u vrste hibridnih vozila, a za pogon koriste električnu energiju i benzin. Vrlo su rijetki oni koji kombiniraju struju s dizelskim gorivom. Ovakvi auti imaju baterije malog kapaciteta, uglavnom 0,5 do 2 kWh. Nije ih moguće puniti strujom na punionici ili utičnici.
PREDNOSTI
Iako ih nije moguće puniti strujom iz vanjskog izvora klasični hibridi itekako dobro iskorištavaju električnu energiju za pogon. Struja se generira prilikom kočenja i radom klasičnog motora te se pohranjuje u bateriju i koristi pri kretanju, jakom ubrzanju ili pri blagoj ujednačenoj vožnji. Moderniji hibridi jako su napredovali te vrlo dobro iskorištavaju to malo struje koju mogu pohraniti u bateriju. Zato je i njihova potrošnja izuzetno mala. U gradu će klasični hibridi trošiti osjetno manje od dizelaša, a u kombiniranoj vožnji će ta potrošnja biti na razini dizelaša. Još jedna prednost je da kod klasičnog hibrida ne morate razmišljati o punjenju auta. Također, pokazali su se vrlo izdržljivima. Nerijetki hibridi su već prevalili više od 500.000 kilometara bez većih kvarova. Također vrlo su mirni i tihi u radu ne pretjerujete li s gasom.
NEDOSTATCI
U pogledu potrošnje moderni klasični hibridi imaju samo jedan minus u pogledu potrošnje, a to je vožnja autocestom. Hibridni auto će na autocesti trošiti osjetno više od dizelaša, otprilike kao usporedivi benzinac ili malo više od njega. Minus je i cijena. Iako su osjetno pojeftinili od pojavljivanja, klasični hibridi su još uvijek dosta skuplji od usporedivih benzinaca, otprilike na razini dizelaša.
ZAKLJUČAK
Hibridni automobili isplativiji su za one koji rjeđe putuju autocestama no mnogo se voze. Zbog cijene koja je na razini dizelaša mogu se lako isplatiti i onima koji voze manje, a vrlo su dobar odabir za svakodnevni automobil.
Blagi hibridi
Blaga hibridna vozila (MHEV) koriste električni motor pri početnom ubrzanju, tako da motor ne treba raditi toliko naporno da pokrene vozilo. Mogu služiti kao izvori energije za sustave vozila (radio, klima…) koji bi inače zahtijevali motor u praznom hodu, primjerice na semaforima.
PREDNOSTI
Kod blagog hibrida prosječni vozač će teško primijetiti male razlike u odnosu na klasični benzinski ili dizelski auto. Električni sustavi u ovom automobilu nisu dovoljno moćni da bi samostalno pokretali auto no dosta pomažu da bi se u vožnji smanjila potrošnja goriva. Sustavi se razlikuju, no svi na neki način ipak koriste struju. Neki do njih gasit će motor auta prilikom usporavanja kad brzina, primjerice, padne ispod 30 km/h. Pomagat će radu klima uređaja, davati dodatnu snagu prilikom kretanja ili oštrog ubrzanja… Neki napredniji sustavi mogu čak ugasiti motor kad automobil krstari pri većim brzinama. Sve to pomaže da se potrošnja dodatno smanji. Ovisno o modelu, blagi hibridni sustavi smanjuju potrošnju goriva uglavnom do 10 posto.
NEDOSTATCI
Blagi hibridni sustavi nemaju značajnih minusa, no ipak ne pridonose štednji goriva ili novca kao drugi elektrificirani pogoni.
ZAKLJUČAK
Blagi hibridi idealni su za one koji bi inače radije odabrali benzinski ili dizelski motor u odnosu na elektrificirani auto. Neku razliku u vožnji neće primijetiti, a usput će uštedjeti nešto malo goriva.
Postoje razne vrste hibridnih vozila, a kako bi u potpunosti bili upoznati s novostima i prednostima spomenutih vrsta, najbolje se konzultirati s ovlaštenim prodavateljima koji imaju široku ponudu hibridnih vozila.
Diners Asist+
-
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017 -
Nakon korištenja ORYX Asistencije postala sam neformalni ambasador
siječanj 11, 2017 -
Članstvo za pomoć na cesti višestruko mi se isplatilo
studeni 2, 2016
ORYX Program uštede
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
Kako ukloniti miris kućnih ljubimaca u domu - 9 ključnih savjeta
studeni 28, 2023 -
Kada policija mora napraviti očevid?
studeni 23, 2023 -
Vrste hibridnih vozila - Saznajte razliku
studeni 19, 2023
Savjeti za plovidbu
-
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023 -
Kako preživjeti u hladnoj vodi?
travanj 19, 2023