Danas se kao uzrok nesanice često spominje stres koji je sve prisutniji zbog užurbanog načina života.

Često se vrtite u krevetu, svako malo pogledavate na sat, ustanete pa opet legnete, prerano se budite, umorni ste nakon dugog spavanja i tako unedogled… Nesanica više ne bira žrtvu! Sve više mladih pati od lošeg spavanja iako se nesanica najčešće pojavljuje kod starijih od 60 godina. Prema nekim istraživanjima, 20 posto ljudi pati od kronične nesanice, a 40 posto žena i 30 posto muškaraca ima povremene probleme sa spavanjem, što su zabrinjavajuće statistike. Nije određeno koliko kome treba sna – nekima su dovoljna i četiri sata, a neki spavaju i po deset sati – no smatra se da je prosjek sedam sati. Mnogo je uzroka nesanice, a među njima su različite bolesti i nezdrav način života – kasni i obilni obroci, cigarete, alkohol…

Danas se među uzročnicima nesanice često spominje stres koji je sve prisutniji zbog užurbanog načina života. Intenzivna fizička aktivnost prije spavanja jedan je od čimbenika koji može štetiti i uzrokovati nesanicu. Osim što nesanica može postati ozbiljan zdravstveni problem, izaziva i velike probleme u dnevnim aktivnostima. Zbog nedostatka sna osjećamo veliki umor tijekom dana, nedostatak koncentracije remeti rad i teže se obavljaju poslovi koji zahtijevaju mentalni napor. Umor, neispavanost i pospanost opasni su i za vožnju. Među najopasnijima je vožnja autocestom jer je prilično monotona, a vozi se znatno većom brzinom. Tako se smanjuje koncentracija i pojačava pospanost.

Neke studije pokazuju kako je 10 posto svih prometnih nesreća u Velikoj Britaniji uzrokovao umor odnosno uspavanost vozača. S obzirom na broj nesreća, neke studije pokazuju da zbog pospanosti za volanom možda smrtno strada više ljudi nego od nesreća koje su izazvali alkoholizirani vozači. Jedna američka studiposto ljudi u jednoj je studiji priznalo da su se u posljednjih 12 mjeseci osjećali pospano u vožnji ja pokazuje, pak, da se 22 posto ljudi vrlo često, svakodnevno ili više dana u tjednu, osjeća pospano tijekom dana. Zanimljivo je da je u istoj studiji na pitanje jesu li se u posljednjih 12 mjeseci osjećali pospanima tijekom vožnje čak 53 posto ispitanika odgovorilo potvrdno, 19 posto ih je nakratko zaspalo za volanom, a 1 posto prouzročilo je prometnu nesreću zbog pospanosti. Jedno ispitivanje laboratorija na Klinici za neurologiju KBC-a Sestara milosrdnica pokazalo je da umorna osoba već nakon 2,5 do 3 sata vožnje nakratko, na jednu do dvije sekunde, ima zatvorene oči i drijema dok vozi. U toj studiji vožnja umorne osobe trajala je šest sati i pred kraj je vozač imao zatvorene oči i drijemao je u intervalima od čak osam sekundi, što je jednako prijeđenom putu od 200 do 300 metara pri brzini 80 km/h. Bitno je i to da osoba toga nije bila svjesna jer je imala prekidač koji je trebala pritisnuti ako je svjesna da je zatvorila oči i da drijema. Stručnjaci upozoravaju da starije studije govore da se osoba koja nije spavala posljednjih 18 do 20 sati za volanom ponaša isto kao da ima 0,05 promila alkohola u krvi. Nesanica se dijeli prema vrsti poremećaja spavanja i trajanju.

Ljudi koji pate od nesanice najčešće teško zaspe, imaju teškoće s redovitim buđenjem ili trajanjem pospanosti iako su dovoljno spavali. Trajanje nesanice također je važna stavka. Prolaznu nesanicu najčešće uzrokuju stres ili promjena okoline, a obično traje nekoliko noći. Povremena nesanica javlja se ponekad, a kronična nesanica redovito i traje mjesecima. Depresija se često spominje kao jedan od najčešćih uzroka nesanice. Ljudi koji pate od nesanice ne bi se trebali prisiljavati na spavanje, nego bi u krevet morali ići kad osjete pravi umor. Da bi se smanjile poteškoće u spavanju, danju ne treba provoditi mnogo vremena u krevetu, a poželjno je i izbjegavati dnevna spavanja. Vježbanje uvijek pomaže, no najbolje bi bilo trenirati ujutro ili prijepodne, a ne kasno navečer. Spavaća soba neka bude ugodno mjesto za odmor i opuštanje, a temperatura u njoj ne smije biti previsoka.

Iako psiholozi savjetuju da prestanete razmišljati o poslu kad napustite radno mjesto, to uspijeva tek nekolicini ljudi. Prema istraživanju što ga je među tri tisuće Britanaca proveo proizvođač madraca Slumberland, zbog posla je tri četvrtine zaposlenih budno i tijekom noći, kada pretresaju svoje poslovne odluke ili situacije u kojima su bili. Mnogi imaju probleme s nesanicom zbog briga vezanih uz posao. Još je gore što većina, kad napokon i uspije zaspati, sanja posao barem dva puta tjedno, a gotovo uvijek nedjeljom, zbog čega je nedjelja i proglašena najstresnijim danom.

Osim toga, četiri od 10 građana budi se u ranim jutarnjim satima jer su zabrinuti zbog onoga što im se dogodilo na poslu. Za svoje probleme pedeset posto ispitanika okrivljuje tešku ekonomsku situaciju. Mnogi ljudi koji pate od nesanice najčešće posežu za raznim pripravcima dostupnima u ljekarnama, no prije svega bi se trebali savjetovati s liječnikom kako bi odredio pravilnu terapiju. Sami si možemo pomoći ako naša spavaća soba bude samo mjesto za spavanje, a ne mjesto gdje gledamo televiziju, telefoniramo, jedemo… Treba pokušati odrediti ritam spavanja koji nam najbolje odgovara. Ako u prosjeku spavamo osam sati, najbolje bi bilo spavati od 23 do 7 sati, i tako svakog dana.

53 %

ljudi u jednoj je studiji priznalo da su se u posljednjih 12 mjeseci osjećali pospano u vožnji 5

Odahnite tijekom puta

Mnogi piju kavu kako bi se razbudili, a nutricionisti kažu da tri kave dnevno ne mogu škoditi zdravom čovjeku. Na putovanju, osobito ako je dugo, pazite da imate dovoljno kisika u automobilu, da vam nije prevruće i da vam je udobno. Pojačajte glazbu ili slušajte radio odnosno nešto što vas zabavlja. Pijte dovoljno vode kako biste se osvježili i razgovarajte sa suputnikom ako ga imate. Ako ništa ne pomaže, najpametnije je i najsigurnije zaustaviti se i odmoriti.

Savjeti za zdrav san i buđenje bez osjećaja umora

  • Perite posteljinu jednom tjedno, a na madrace postavite antialergijske presvlake
  • Redovito prozračujte i usisavajte prostorije
  • Održavajte temperaturu ispod 22 Celzijeva stupnja i nisku vlagu (manje od 50 posto) jer takvi uvjeti ne odgovaraju grinjama. U ljekarnama možete kupiti testove za otkrivanje grinja. Odjeću i posteljinu u kojoj ste pronašli grinje perite sredstvom za uništavanje grinja (akracid) jedan sat na temperaturi 60 Celzijevih stupnjeva. Tekstilne predmete koji se ne smiju prati na toj temperaturi operite akracidnim dodatkom za hladno pranje.
  • Obavezno iz spavaće sobe izbacite televizor, radio, računalo i svu ostalu tehniku jer ta soba mora biti namijenjena za spavanje i odmor i ni za što drugo
  • Popodnevni odmor nije loš. Mnogima je nakon ručka ili nakon posla potrebno 15 minuta sna ili tek da zatvore oči. Stručnjaci kažu da je takav odmor kvalitetan kao i da ste noćni san produljili za 90 minuta
  • Pokušajte odlaziti na spavanje svaki dan u približno isto vrijeme i buditi se isto tako. Stvorite vlastiti ritam spavanja koji vam najbolje odgovara
  • Nije naodmet ponoviti da navečer ne treba piti kavu, energetske napitke, alkohol i jesti pretešku hranu, a prije spavanja opustite se uz čaj i/ili toplu kupku s mirisnim uljima.