Klima-uređaj u automobilu vrlo je koristan, ali treba ga oprezno koristiti, a da bi vozaču pružio ono što od njega očekuje, zahtijeva redovnu brigu.

Sve topliji dani čine klima-uređaj vašim najboljim prijateljem u automobilu. Za proljetnih i ljetnih mjeseci mnogim je vozačima nezamislivo voziti se u nerashlađenom vozilu, a kada temperature skoče iznad trideset, otvoreni prozori i propuh nisu više dovoljni i klima-uređaj postaje nezamjenjiv. Kako bi hladio besprijekorno, mora se održavati, a sad je pravi čas da ga provjerite i pripremite za vrućine.

Rijetki su vozači koji znaju kako funkcionira klima-uređaj u njihovu limenom ljubimcu, no to i nije toliko važno. Važno je da vozač zna gdje, kada i koliko je bitno redovito ga održavati. Iz iskustva možemo potvrditi da malo ljudi zna kada se i kako klima servisira. Najčešće se na servis ide kada prestane raditi, a tada je sasvim sigurno posrijedi već ozbiljan kvar, pa i neplanirani troškovi – objašnjava Danijel Ivanković, direktor poslovne jedinice Auto Zubaka. Dakle, i ako klimauređaj normalno radi, stručnjaci preporučuju redoviti servis svake dvije godine. Više je razloga za to.

Svake se godine količina rashladnog sredstva (plin R134a) gubi za tri do osam posto. Uz to, na redovnom servisu prazni se zatvoreni sustav, ispušta se staro ulje, rashladno sredstvo se važe, reciklira i oslobađa vlage. Provjerava se i po potrebi zamjenjuje prigušnik – kaže Ivanković. Na redovnom servisu pri ponovnom punjenju klima-uređaja u sustav se dodaje novo ulje, iznimno važno za kvalitetu podmazivanja kompresora i ekspanzijskog ventila. Nakon vakumiranja u sustav se dodaje i reciklirano rashladno sredstvo čiju količinu propisuje proizvo- đač. Radi kontrole propusnosti, rashladnom sredstvu dodaje se kontrast koji služi kao indikator eventualnog propuštanja sustava, jer se specijalnom opremom koju čine UV lampa i specijalne naočale može utvrditi propusnost sustava. To može biti na cjevovodu, kondenzatoru, kompresoru, isparivaču ili nekom drugom spoju unutar zatvorenog sustava. Konačno, na redovnom servisu provodi se test pritiska u sistemu i kontrola ostalih dijelova sustava te po potrebi zamjena filtra peludi. Učinak hlađenja klima-uređaja, otkriva Ivanković, može se umanjiti zbog propusnosti ili začepljenosti rashladnog sustava te zbog mehaničkih kvarova (otkazivanje davača tlaka, regulacijskog ventila ili oštećenje kompresora), ali i zbog kemijskih ili fizičkih utjecaja.

Ako se ne ide na redovitu kontrolu, povećava se mogućnost kvarova na sustavu, zastarjelo ulje gubi kvalitetu, što izravno utječe na podmazivanje kompresora te se povećava mogućnost otkazivanja rada – upozorava Ivanković.

Na funkciju sustava posebice mogu utjecati svojstva rashladne tekućine. Ivanković pojašnjava kako djeluju rashladno sredstvo i vlaga:

U tekućem rashladnom sredstvu voda se otapa u vrlo malom omjeru, a para rashladnog sredstva i vodena para miješaju se u svim omjerima. Nakon što sušilo u prihvatnom spremniku, odnosno u spremniku tekućine prihvati šest do dvanaest grama vode (ovisno o izvedbi), dakle relativno malu količinu, njegova funkcija više nije zajamčena. Voda uništava klima-uređaj i zbog toga što u uvjetima visokog tlaka i visokih temperatura u kombinaciji s drugim onečišćenjima nastaju kiseline. Za što kvalitetnije funkcioniranje klimauređaja bez kvarova važno je znati i da se rashladna sredstva ne smiju međusobno miješati (različita kemijska i fizikalna svojstva, različita ulja). Smije se koristiti isključivo rashladno sredstvo predviđeno za određeni uređaj. Klimauređaji koji se zbog novih propisa više ne smiju puniti sredstvom R12, napominje Danijel Ivanković, treba doraditi u skladu s odgovarajućim smjernicama, u ovlaštenim radionicama.

5-6

stupnjeva najveća je preporučena razlika između vanjske i temperature u automobilu

Savjeti za korištenje:

  1. Razlika između vanjske temperature i temperature u automobilu ne smije biti veća od pet, šest stupnjeva
  2. Treba izbjegavati izravno puhanje hladnog zraka u vozača i putnike
  3. Temperaturu je poželjno postupno snižavati, posebno u autima koji su dugo bili na suncu i u kojima je temperatura znatno viša od vanjske
  4. Prije kretanja prozračite auto otvaranjem svih vrata, potom nekoliko minuta uključite klimu na maksimalno hlađenje, a prozore otvorite desetak centimetara
  5. Klima je vrlo korisna, ali je treba koristiti oprezno i redovo je servisirati

Održavanje klime od 250 do 450 kn

Cijena održavanja klima-uređaja ovisi o potrebnoj količini rashladnog sredstva i stanju prigušnika ili filtra peludi, a kreće se od 250 do 450 kuna. Važno je napomenuti da redovno održavanje uređaja jamči dugotrajnost svih mehaničkih dijelova sustava koji u slučaju otkazivanja, primjerice kompresora, vozače mogu koštati i do 6600 kuna.