Vozači većinu informacija (90 posto!) za volanom dobivaju zahvaljujući vidu. Ako niste među sretnicima sa savršenim vidom, mogli bi se pojaviti problemi u vožnji koji su opasni i za vas i za druge vozače. Zato ne biste smjeli izbjegavati nošenje leća ili naočala.

Ograničenje zbog vida upisuje se i u vozačke dozvole i nužno je redovito ići na liječničke preglede, ovisno o tome na koliko je godina vozačka ograničena. No bez obzira na vozačku dozvolu, oni s dioptrijom trebali bi redovito provjeravati vid (stručnjaci savjetuju barem jednom godišnje).

Za osobe koje imaju problema s vidom od iznimne je važnosti da nose naočale i leće s odgovarajućom dioptrijom u vožnji. U slučaju da je dioptrija u njima preslaba ili prejaka, vidna oštrina se značajno smanjuje pa se vozači više zamaraju i imaju osjećaj težine u očima. To utječe na zamjećivanje detalja od kojih se sastoji odgovorna vožnja (npr. pje- šak na udaljenom pješačkom prijelazu, auto koje se pokušava uključiti u promet itd.) – napominje prof. dr. sc. Nikica Gabrić iz Klinike Svjetlost te ističe kako i naočale i leće imaju svojih prednosti i nedostataka:

Najvažnije je da naočale ili leće korisniku pružaju “ugodan vid”. Leće daju nešto kvalitetniju sliku i šire vidno polje. Međutim, veća je mogućnost njihova pomicanja u oku, što iskrivljuje sliku, stvara osjećaj žuljanja i magljenja vida pri dugotrajnoj vožnji, što može biti opasno. Naočale su pak uvijek na nosu unatoč nešto slabijoj kvaliteti slike. Bez obzira na to nosite li inače naočale ili leće, uvijek nosite rezervni par naočala u pretincu automobila – savjetuje doktor Gabrić i dodaje: – Kako biste si olakšali život i izbjegli ovisnost o pomagalima, najbolje bi bilo korigirati dioptriju laserom. Zahvaljujući napretku tehnologije, danas postoje i naočale koje su velika pomoć i u vožnji.

Danas postoji varijanta posebnih polariziranih naočala za vozače koje omogućavaju zatamnjivanje naočalnog stakla i u automobilu, što dosad s običnim fotosenzitivnim naočalama nije bilo moguće. Zahvaljujući njima smanjuje se bliještanje, izoštravaju se detalji, povećava se percepcija dubine, intenzitet i kontrast boja. Polarizirane naočale dobra su pomoć za profesionalne vozače kojima jako bliještanje svjetla s ceste ili vjetrobranskog stakla ugrožava sigurnost u prometu – ističe doktor Nikica Gabrić. Osim suženog vidnog polja, mutnog vida i kombinacije lošeg vida i loših vremenskih uvjeta, dodatne probleme može stvoriti i noćna vožnja. S noćnom vožnjom imaju problema i ljudi zdravih očiju jer se znatno razlikuje od dnevne pa je oprez obavezan.

Kod svih osoba, imali oni dioptriju ili ne, kvaliteta slike noću je lošija. Zbog slabije vidljivosti svi imamo tendenciju držati oči širom otvorene i zaboravljamo treptati. To dovodi do sušenja površine oka, zamućenja slike i rasipanja svjetla oko nas. Zato bi bilo preporučljivo prilikom dugih noćnih vožnji, kad god možemo, povremeno napraviti stanke i navlažiti površinu očiju kapanjem umjetnih suza. Još je važno ne gledati direktno u svjetla automobila koji nam dolaze u susret jer to dovodi do zablještenja i promjena u percepciji odnosa ceste i prometa ispred nas. Zato je noću bolje gledati u bijele crte na cesti – precizan je doktor Gabrić.

90 %

informacija u vožnji dobivamo vidom

Ništa manje nije važno spomenuti kako su za vozače s problemom vida najvažniji redoviti pregledi kod oftalmologa te odgovarajuća dioptrija u naočalama i lećama – naglašava doktor Gabrić: – Također je iznimno važno biti svjestan svoje vidne kvalitete i eventualnog ograničenja vida, te prema tome prilagoditi svoju vožnju i brzinu automobila da bi se izbjegle neželjene posljedice za sve sudionike u prometu. Kako biste u noćnoj vožnji sigurno i sretno stigli na odredište, neka vam se oči priviknu na mrak prije nego što krenete. Za to je dovoljno nekoliko minuta, dok se zjenice potpuno ne rastegnu kako bi propustile maksimalnu količinu svjetla.

U automobilu izbjegavajte paljenje svjetla jer će vam se činiti iznimno jako pa ćete teže jasno viditi cestu. Stručnjaci preporučuju i da smanjite brzinu kako biste imali više vremena reagirati ako je potrebno, a tako ćete imati i više samopouzdanja. U noćnoj vožnji bitno je drugačija percepcija, vidna oštrina, raspoznavanje boja te periferni vid pa stručnjaci na te probleme posebno upozoravaju starije osobe.

Starije osobe moraju biti posebno pažljive

Posebnu brigu o vidu i ostalim zdravstvenim problemima trebali bi posvetiti vozači starije životne dobi. Osim što i sami mogu procijeniti svoje sposobnosti vožnje, trebali bi redovito odlaziti na kontrole vida, a ako imaju problem sa zdravljem očiju, i malo češće.

Dijabetičari bi jedanput godišnje trebali kontrolirati vid, a bilo bi dobro sa stručnjakom se posavjetovati i o posebnim dioptrijskim naočalama za noćnu vožnju. Prema istraživanju američkog instituta za sigurnost prometa na autocestama, 40 posto kobnih sudara u kojima sudjeluju stariji vozači događa se na raskrižjima pa je i tu potreban oprez.

Kada na pregled?

Prvi pregled vida radi se u ranoj dječjoj dobi da bi se osigurao normalan razvoj vida, ističe doktor Gabrić.

  1. Pri polasku u školu obavezan je pregled vida
  2. Pregled u sklopu stjecanja prava na vozačku dozvolu
  3. Preporučuje se obavljati redovitu kontrolu kod oftalmologa barem jednom godišnje
  4. U slučaju da primijetite da su predmeti u daljini mutni ili da ne možete čitati teletekst ili podnaslove filmova na televiziji, pregled je obavezan

Sunčane naočale i vožnja

Sunčane naočale su prednost za sunčanih dana, napominje doktor Gabrić, jer štite oči od jakog svjetla (maksimalno zatamnjenje od 90%).

Istraživanje koje su proveli britanski znanstvenici pokazalo je da moderne naočale s tamnim staklima i velikim okvirima utječu na vozačke sposobnosti jer većina takvih modela smanjuje vidno polje i ograničava vidljivost za vrijeme vožnje. Zato sunčane naočale treba prilagoditi vožnji bez obzira na trenutnu modu. To se osobito odnosi na ženski dio čitatelja. U slučaju da se sunčane naočale nose preko leća, u njima nije potrebna dioptrija.

One imaju svojih smetnji prilikom ulaska u tunel jer u slabijem osvjetljenju dodatno smanjuju vidnu oštrinu. Tada ih skinite. Ali ako nosite sunčane naočale s dioptrijom, u tunelu nastaje pravi problem. Ako ih skinete, ostaje i nekorigirana refraktivna greška i vožnja postaje gotovo nemoguća. Zato se mogu koristiti za gradsku vožnju, a za duga putovanja treba biti svjestan njihovih nedostataka i nesigurnosti korištenja u prometu – objašnjava prof. dr. sc. Nikica Gabrić.