Primijetili ste da mjenjač teško šalta? Ručni mjenjač u automobilu prilično je čvrst i prilagođen da trpi velika opterećenja kako bi se izbjegla oštećenja. Početnici često rade pogreške u šaltanju, a ima ih i kod iskusnijih vozača, pogotovo onih koji vole sportsku vožnju.

Prva i osnovna stvar koju većina zna, ali ne obraća dovoljno pozornosti je povezanost sa spojkom. Problemi su gotovo uvijek povezani s prekomjernim preopterećenjem. Uloga spojke ili kvačila je da prekine prijenos snage između motora i mjenjača kako biste promijenili brzinu.

Mogući uzroci kvara ako mjenjač teško šalta:

1. Nepravilno mijenjanje brzina

Ne pritisnemo li dovoljno snažno spojku pri mijenjanju brzina može doći do zvuka koji podsjeća na struganje. Dogodi li se to jednom ili dvaput neće biti štete, no ako ste stalno nepažljivi može se oštetiti sinkroni prsten stupnja prijenosa.

U tom slučaju prstenovi neće moći izjednačiti broj okretaja između dva vratila kako bi se lakše promijenio stupanj prijenosa. Vozač će osjetiti povećanje otpora mjenjača prilikom ubacivanja u brzinu, uz zvuk krckanja. U tom slučaju obavezno morate otići na servis jer može doći do većih i skupljih oštećenja.

Još jedan problem koji možete napraviti nepravilnim korištenjem mjenjača je prebacivanje, primjerice, iz 6. u 2. brzinu pri velikoj brzini kretanja. Tada riskirate mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja okretaja motora što može biti štetno za mehaniku motora. Također obratite pozornost na 5 najvećih grešaka koje radite s ručnim mjenjačem.

2. Nedostatak ulja

Ako u mjenjaču nema dovoljno hipoidnog ulja (najčešće gradacije 80W 90), prsteni ne mogu pravilno raditi. Manjak ulja može dovesti do ubrzanog trošenja ležajeva i zupčaničkog mehanizma mjenjača. Zbog toga je preporučljivo na svakom servisu provjeriti razinu. Mjenjač se podmazuje viskoznim hipoidnim uljem, koje treba zamijeniti nakon 50.000 do 100.000 km, ovisno o proizvođaču.

3. Kvar u mehanizmu

Ako mjenjač teško šalta, problem može biti u mehanizmu za izmjenu stupnjeva koji ima metalne, odnosno teflonske polugice i spone. U nekim je slučajevima moguće podešavanje, no ako je oštećenje veće potrebno ih je izmijeniti.

4. Istrošena lamela

Ovo je najčešći kvar kvačila, a posljedica je kvar mjenjača. Lamela se troši zbog trenja i povišene temperature, a to je uglavnom izazvano lošom ili agresivnom vožnjom. Naglo kretanje, kretanje naprijed iz rikverca bez zaustavljanja automobila, predugo držanje kvačila (primjerice na uzbrdici umjesto ručne) itd.

5. Pucanje korpe kvačila

Ovaj problem često nastaje zbog zamora materijala uslijed mehaničko-toplinskog preopterećenja ili ukošenog položaja baze korpe. Ovo drugo najčešće je posljedica mehaničkog oštećenja – udara o ispupčenje podloge, kamen ili greške u montaži.

6. Kvar u mjenjaču

Problemi u mehanizmu mjenjača najčešće su oštećenje prstenova za sinkronizaciju, istrošenost ležajeva, oštećenje vratila, ponekad i kandžastih spojki. U većini je slučajeva više problema istodobno. Ako je automobil normalno vožen, a nije ostao bez ulja, mjenjač rijetko strada.

teško šaltanje brzina mjenjač

Probleme s mjenjačem nemojte ignorirati a prepoznat ćete ih po otežanom prebacivanju brzina, nemogućnost ubacivanja u prvu, mjenjač se sam isključuje, povećana buka (karakteristično zavijanje) pri ubrzavanju te curenju ulja ispod mjenjača.