Prije nešto više od dvije godine provjerili smo stanje s punionicama za električne automobile u Hrvatskoj i zaključili da je ono vrlo dobro. Tada je punionica bilo prilično mnogo na broj električnih automobila u Hrvatskoj, a punjenje na većini njih bilo je potpuno besplatno. U nastavku donosimo kakvo je stanje s električnim punionicama u Hrvatskoj danas, cijene kWh na njima te provjeravamo je li vožnja na struju još uvijek najjeftinija.

Što se promijenilo u odnosu na 2019. godinu?

Samo dvije godine i tri mjeseca kasnije situacija se dosta promijenila. Krajem 2019. godine u Hrvatskoj je bilo registrirano manje od 500 potpuno električnih automobila. U 2020. godini taj broj se popeo na više od 1.000 automobila, a samo prošle godine kupljeno još 1.373 nova električna automobila. Broj električnih automobila koje njihovi vlasnici žele i moraju priključiti na punjač u Hrvatskoj je u samo dvije godine narastao pet puta. S druge strane, broj punionica za električna vozila nije rastao ni približno tako brzo. Broj lokacija i priključaka za punjenje se od kraja 2019. godine otprilike udvostručio. Još je jedna bitna promjena – većina punionica više nije besplatna.

elektricne punionice

Koliko je punionica u Hrvatskoj danas?

Danas vlasnici električnih automobila u Hrvatskoj na raspolaganju imaju 1.233 raznih priključaka za punjenje električnih vozila na 556 lokacija. Od njih 1.233, 278 je brzih punjača s istosmjernom strujom (DC) i priključkom CCS2 kakav koristi velika većina novih električnih automobila. 77 od njih su za Teslu, a u tijeku je pilot projekt korištenja i za vozila drugih marki.

Tu je još 151 CHAdeMO priključaka (također brzi), dok je ostatak od oko 800 punjača sporiji AC. Na DC-u će se prosječni električni auto do 80 posto napuniti za oko sat vremena, na AC-u će ovisno o modelu vozila za to trebati i do desetak sati.

Zbog svega ovog ne čudi da je u Zagrebu, ali i u drugim većim gradovima, gužva na punjačima nešto veća nego prije dvije godine. No to vrijedi samo za one DC punjače koji su još vijek besplatni. Uvođenjem naplate na većini drugih punjača, gužve pred njima su se naglo smanjile, a vozači su shvatili da im je mnogo povoljnija varijanta sporog punjenje kod kuće.

Test dosega električnih automobila

Cijena kWh danas

Zadnji u nizu operatera koji su uveli naplatu na svojim punjačima je ELEN, HEP-ov operater za auto punionice koji je odlučio od 1. ožujka 2022. naplaćivati struju na svim svojim punionicama u Hrvatskoj. Učinili su to dva mjeseca nakon što su uveli naplatu na autocestama. Jedan kWh struje ELEN od sada naplaćuje od 1,80 do 2,95 kn ovisno o tipu priključka i tarifi koja ovisi o dobu dana. Na autocestama ELEN-ove su cijene od 2,31 do čak 4,95 kn.

T-Com, koji je uz ELEN najveći operater punionica, također naplaćuje na mnogim svojim punionicama, a njihove cijene ovise o lokaciji i tipu punjača. Punjači kojima oni upravljaju su uglavnom u gradovima, a cijene su, ovisno o lokaciji i snazi punjenja, do 2,84 kn.

IONITY, veliki europski lanac punjača koji u Hrvatskoj ima dvije stanice sa šest ultrabrzih punjača do 350 KW snage, jedan kWh naplaćuje čak do 5,60 kn.

Cijena jednog kWh na Teslinom Superchargeru iznosi do oko 2,5 kn.

MOL Plugee na svojim punionicama naplaćuje od 1,80 do 4,50 kn po kWh, a skup je i Petrol koji na svojim punionicama naplaćuje od 1,99 do 4,99 kn.

elektricne punionice - punjenje kod kuce

Je li vožnja na struju i dalje najjeftinija?

Električna vožnja je, i uz naplatu, još uvijek povoljna, no samo ako se ne vozite uglavnom po autocesti. Uzmimo za primjer prosječni električni SUV VW iD.4 s baterijom od 77 kWh. S jednim punjenjem, vozač u kombiniranoj vožnji u prosjeku prijeđe oko 450 kilometara. Ako ga punite na brzom punjaču, za prosječnih 2,5 kn po kWh, puna baterija će vas koštati 192,5 kn. To znači oko 43 kn za 100 kilometara ili ekvivalent potrošnji klasičnog auta od oko 4 l/100km.

Punite li kod kuće po povoljnijoj tarifi od oko 0,5 kn za kWh (+uz dvotarifno brojilo i noćnu tarifu), puna baterija na istom autu koštat će oko 40 kn, što znači manje od 10 kn na 100 kilometara.

2020. smo istražili – Na struju se vozi najjeftinije, a na benzin najskuplje