Zimske gume ne koristimo samo zato što nas zakonodavac na to na neki način prisiljava, već zato što u zimskim uvjetima one mogu spasiti život. Bez obzira padaju li snijeg i kiša, sije sunce ili vlada magla, ceste tijekom zimskog razdoblja uvijek kriju velike opasnosti. Čak i kada izgledaju savršeno suhe, na cesti možete naići na dio s takozvanim „crnim ledom“. Radi se o tankom, gotovo nevidljivom sloju leda koji će vaš auto izbaciti iz ravnoteže. U tom slučaju vam lanci u prtljažniku i ljetne gume na kotačima neće pomoći ništa. Kolika je razlika između prianjanja zimskih i ljetnih guma u zimskim uvjetima isprobali smo testom na ORYX Centru za sigurnu vožnju. Na poligonu su simulirani zimski uvjeti puštanjem tankog vodenog sloja kako bi se smanjilo trenje. Također, niska temperatura od pet stupnjeva tijekom testiranja dodatno smanjuje performanse ljetnih guma, a odgovara zimskim gumama.

U ovakvim uvjetima odlučili smo testirati kako zimska i ljetna guma reagiraju pri kočenju te kakvo je držanje zavoja s ljetnom, a kakvo sa zimskom gumom. Kako bismo test učinili što realnijim za sve testove, koristili smo isti tip automobila, Volkswagen Golf 1.6 TDI.

test zimskih guma

Već pri prvom testu kočenja, pokazalo se koliko su zimske gume superiorne ljetnima u ovakvim uvjetima. Pri brzini od samo 40 km/h, normalni put kočenja u idealnim uvjetima je oko 10 metara, a auto sa zimskim gumama se zaustavio nakon 22 prijeđena metra. Automobilu s ljetnim gumama trebalo je čak sedam metara više! To znači da bi u najgorem slučaju auto s ljetnim gumama zbog dužeg puta kočenja mogao biti znatno oštećen u situaciji u kojoj se onaj sa zimskim gumama sigurno zaustavlja.

ljetne gume u zimskim uvjetima

Drugi, još dramatičniji test obavili smo na kružnom modulu ORYX Centra za sigurnu vožnju. Na njemu smo testirali kako automobil prianja u zavoju na skliskoj podlozi. Pri brzini od 40 km/h oba automobila su prošla test. Kada smo brzinu podigli na 50 km/h, automobil sa zimskim gumama prošao je besprijekorno, no onaj s ljetnim gumama je izletio sa zamišljene ceste. Pri svakom novom pokušaju, bez obzira na to koliko se vozač trudio, rezultat je bio isti, automobil je u kritičnom trenutku izgubio prijanjanje i izletio s ceste. Ne treba naglašavati koliko bi u realnim uvjetima ovakva situacija bila opasna po vozača, ali i druge sudionike u prometu. Automobil tako može sletjeti u jarak ili provaliju pored ceste, odbiti se od rubnog kamena ili odbojnika i prijeći na drugu stranu ceste ili naletjeti na pješake pored ceste. Deseci su scenarija s potencijalno tragičnim posljedicama, od kojih je najoptimističniji da nazovete pomoć na cesti.

ljetne gume test

Zbog toga je važno zimi koristiti zimske gume, a dodatno jamstvo sigurnosti je defenzivna i oprezna vožnja. Vozač mora biti na većem oprezu, a brzina tijekom zime definitivno mora biti umjerenija nego tijekom ljeta jer opasnosti su mnogo veće.