Vozači mlađi od 24 godine dočekali su ukidanje sporne odredbe o ograničenju snage automobila koji smiju voziti.

Sabor je u hitnoj proceduri početkom lipnja nakon sedam godina iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama izbrisao ograničenje da vozači mlađi od 24 godine ne smiju voziti automobile snažnije od 80 kW (109 KS) koja je vrijedila od 2008. godine. Kao obrazloženje navedeno je usklađivanje našeg zakona s Direktivom Europske unije o vozačkim dozvolama, prema kojoj naša policija ne smije kažnjavati mlade vozače iz drugih zemalja koji voze snažnije automobile od dopuštenih na hrvatskim cestama. A to je svih ovih godina, koliko je odredba bila na snazi, policija činila.
Tako 187.204 hrvatska vozača mlađa od 24 godine mogu opet voziti automobile bez obzira na njihovu snagu. U zakonu je ostala tek odredba o ograničenju brzine za istu skupinu mladih vozača, a ona je do 80 km/h na običnoj cesti, 100 km/h na brzoj cesti i 120 km/h na autocesti. Stari zakon je sve mlade vozače koji su kršili odredbu vožnje automobila do 80 kW dosad kažnjavao novčanom kaznom od tisuću kuna.

187 tisuća i 204 vozača u Hrvatskoj mlađa od 24 godine opet mogu voziti aute bez ograničenja snage motora

Ustavni sud je, doduše, 2013. godine ukinuo to ograničenje za profesionalne vozače, što je realno bio veliki problem jer se do 24. godine nisu mogli zapošljavati na radnim mjestima koja zahtijevaju upravljanje vozilima jačim od 80 kW. Ali, u tu su skupinu ulazili samo profesionalni vozači, a ne i oni kojima radno mjesto nije bilo primarno vožnja, ali se povremeno na njihovu radnom mjestu od njih zahtijevala vožnja automobila ili kombija koji su bili snažniji od 80 kW. Takvu je situaciju na svom poslu imao i 21-godišnji Mate Bartulović, zaposlenik Zračne luke Zagreb.
– Ukidanje ovog ograničenja puno mi znači. Radim na održavanju zrakoplova i na mom se radnom mjestu traži vozačka dozvola B kategorije. Povremeno se od mene traži prijevoz dijela zrakoplova u teretnom kombiju koji ima motor snažniji od 80 kW, što dosad nisam legalno mogao obavljati. Isto tako, u obitelji imamo jedan automobil, Opel Astru iz 2007. godine, s dizelskim motorom sa 110 KS, koji također legalno dosad nisam smio voziti. Ali, što ću, vozačka dozvola mi je i na poslu i privatno trebala, pa sam riskirao – rekao nam je Mate Bartulović.
Ali, otkriva nam i da sada kad se zakon promijenio, planira kupiti BMW Serije 3 E46.

27.05.2015., Zagreb, Micevec Oryx centar sigurne voznje - Mladi vozaci testiraju vozila iznad 80kw. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

27.05.2015., Zagreb, Micevec Oryx centar sigurne voznje – Mladi vozaci testiraju vozila iznad 80kw.
Photo: Igor Kralj/PIXSELL

Volim stisnuti gas na autocesti, ali u gradu pazim zbog drugih, ali i zbog sebe. Može se poginuti i u autu sa 60 KS, baš kao i u autu sa 400 KS. Sve ovisi o vozaču, njegovu iskustvu i koncentraciji. Ja sam za to da se onima koji su tek položili vozački ispit stavi neko ograničenje, primjerice, dvije godine od polaganja, kako bi stekli određeno iskustvo – predlaže Bartulović. Policija je kao opravdanje za dosadašnju odredbu isticala statističke podatke koji su takvom rješenju išli u prilog. Naime, prema statističkim podacima MUP-a od 2008. godine broj prometnih nesreća za koje su krivi mladi vozači smanjio se za 60 posto, a broj osoba koje su nastradale u tim nesrećama za gotovo 70 posto. Argument pobornika ograničenja bio je vrlo jasan: ako smo uspjeli sačuvati samo jedan ljudski život, uspjeli smo. Ipak, bilo je u njemu dosta nelogičnosti zbog kojih su se mladi bunili. Prvo ih je ljutilo to što se ograničenje odnosilo na dobnu skupinu do 24 godine, ali ne i na ‘mlade’ vozače u smislu polaganja vozačkog ispita. Pitali su se: po čemu smo mi drugačiji sudionici u prometu od 35-godišnjaka koji je položio vozački ispit prije mjesec dana? Mislim da je za nekoga tko je položio vozački sa 18 godina bilo predugo razdoblje od šest godina u kojem nije smio voziti vozila snažnija od 80 kW. Smatram da je bilo dovoljno to ograničiti na dvije godine i isto tako nepravedno je što ovaj zakon nije vrijedio i za nekoga tko je položio vozački s, recimo, 30 godina. Primjerice, netko sa 20 godina ne može biti vozač taksija ili dostavnog vozila, dok netko od 30 godina može zarađivati u tim profesijama iako ima samo godinu dana vozačkog iskustva – mišljenje je vaterpolista Ivana Piska. Priznaje kako mu je ovaj zakon u određenim situacijama bio velika kočnica, ali sad kad je ukinut, ne planira odmah kupiti novi i snažniji automobil.

Zadovoljan sam svojim VW Polom jer ne troši puno i ne kvari se, a 70 kW je sasvim dovoljno za dobru vožnju autoputom, kao i za gradsku vožnju. Ukidanje ovog zakona veseli me utoliko što ću, kad mi se pruži prilika, moći sjesti za volan nekog snažnijeg vozila i bez problema se provozati njime gradom, što prije nisam smio. A tko zna, možda sljedeće godine u ovo vrijeme kupim i neki snažniji automobil – kaže Ivan.

27.05.2015., Zagreb, Micevec Oryx centar sigurne voznje - Mladi vozaci testiraju vozila iznad 80kw. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

27.05.2015., Zagreb, Micevec Oryx centar sigurne voznje – Mladi vozaci testiraju vozila iznad 80kw.
Photo: Igor Kralj/PIXSELL

Dosadašnje ograničenje probleme nije predstavljalo Antoneli Jurakić jer je i dosad vozila obiteljski VW Polo sa 60 KS.
– Ni na poslu zbog toga nisam imala problema jer za moj posao nije obvezna vozačka dozvola, ali imam puno prijatelja koji nisu mogli raditi određene poslove zbog ove zakonske odredbe, što može biti frustrirajuće – kaže Antonela.

Regulativa o mladim vozačima poteškoće je stvarala i Luki Kolibašu.
– Ovaj zakon mi je predstavljao problem pri zapošljavanju. U studentskim danima sam radio kao dostavljač u City Expressu, ali zbog ograničenja nisam mogao voziti kombi, pa su mi dali bicikl. Osim toga, u obitelji imamo dva automobila, jedan jači od 110 KS i jedan slabiji. Kad slabiji ne bi bio slobodan, nisam smio voziti onaj jači – kaže Luka Kolibaš (21), koji vozi obiteljsku Lanciju Y iz 1999. sa 60 KS. Koliko voli vožnju i automobile, dokazuje i činjenica da je umjesto odlaska na maturalac upisao vozački ispit. Sada mu ograničenje za mlade vozače više neće biti problem pri zapošljavanju.

Na našem smo testu stoga imali pet vozila jačih od 80 kW potrebnih za obavljanje poslova koji ovim mladim ljudima dosad zbog ograničenja nisu bili dostupni – Hyundai Elantru zagrebačkog Ekotaxija, čija snaga motora iznosi 132 KS, dostavni kombi Citroën Jumper jedne dostavne tvrtke kojem je jačina motora 150 KS, kompaktnu limuzinu Audi A3 koja se može pohvaliti motorom snage 150 KS, a službeno je vozilo direktora jedne tvrtke. Vozili su i Škodu Octaviju Scout u kojoj dosad zbog zakonskog ograničenja nisu mogli raditi posao prodavača osiguranja te VW Golf Sportsvan trgovačkog putnika čiji je motor snage 110 KS. Svim vozilima upravljali su profesionalno i lako te dokazali da su nepravedno godinama bili zakinuti. Od vozila koja su testirali najviše im se svidio Audi A3, kako u vožnji, tako i po ostalim karakteristikama, ali i dizajnom je zadovoljio ukus ispitanika.

Manje glavobolje zadavao im je dostavni Jumper. Zbog njegove veličine strahovali su od skretanja u zavoju i od parkiranja, ali vrlo brzo su ga svladali i shvatili da su sve ove godine doista mogli raditi u dostavnim tvrtkama. Sada su brige oko ograničenja pri zapošljavanju iza njih, no osim ograničenja brzina koja i dalje vrijede za njihovu dobnu skupinu, baš kao i za profesionalne vozače koji ne smiju sjesti za upravljač ako su popili i kap alkohola, i za mlade ostaje i to ograničenje. Tako je i dalje na snazi odredba da u krvi ne smiju imati ni kap alkohola. Ako ih policija uhvati za upravljačem i izmjeri bilo koju vrijednost manju od 0,5 promila alkohola u krvi, kaznit će ih sa 700 kn.

Po meni nije pravedna ni ta odredba da ne smijemo kao drugi vozači imati do 0,5 promila alkohola u krvi. Primjerice, treniramo rukomet i poslije utakmice ne smijemo popiti ni pivo ako smo s automobilom. To baš nema smisla, ali dobro. I dosadašnja promjena zakona već je veliki pomak – zaključuje Luka Kolibaš.

2016-03-08 11_21_14-voziona sve_new.pdf - Foxit PhantomPDF